خانه » دکتر متخصص تغذیه در تبریز » ۵ حقیقت مهم درباره کمبود آهن در سلامت بدن انسان

۵ حقیقت مهم درباره کمبود آهن در سلامت بدن انسان

۵ حقیقت مهم درباره کمبود آهن در سلامت بدن انسان

۵ حقیقت مهم درباره کمبود آهن در سلامت بدن انسان

آهن یک ماده مغذی و مفید است و باعث می‌ شود سلول‌ های شما به درستی کار کند، حافظه شما را تقویت می‌ کند، به بدن شما انرژی می‌ دهد، به هموگلوبین که در گلبول‌ های قرمز وجود دارند کمک می‌ کند تا اکسیژن را بهتر به تمام نقاط بدن منتقل کند و حتی به کاهش افسردگی نیز کمک می‌ کند.


۵ حقیقت مهم درباره کمبود آهن در سلامت بدن انسان

آهن و سلامتی بدن

با همه‌ ی این ها هنوز بسیاری از زنان دارای کمبود آهن در بدن هستند. بزرگ‌ترین تصور غلط این است که کمبود آهن همیشه به دلیل داشتن برنامه غذایی نامناسب است اما واقعیت این است که اکثر زنان باید برای بالا بردن سطح آهن در بدنشان تلاش کنند و کمبود آهن بدنشان را رفع کنند. برای مثال اگر در زمان قاعدگی خون زیادی از دست می‌دهید به پزشک مراجعه کنید و ممکن است برای آن نیاز به قرص داشته باشید. در ادامه از بخش دکتر متخصص تغذیه در تبریز سایت مختلف تبریز اطلاعاتی در اختیار شما قرار میدیم امیدواریم باب میل شما بازدید کننده عزیز قرار بگیره.

اهمیت آهن برای بدن و سلامت

حقیقت اول: بسیاری از زنان، نه فقط گیاه خواران و زنان حامله بالا بردن مقدار آهن در بدنشان را کار سختی می‌دانند.

در زمان بارداری بدن شما به دریافت مقدار آهن بیشتری نیاز دارد اما اینکه همه‌ی آن را از طریق برنامه غذایی دریافت کنید سخت است و ممکن است دکتر متخصص شما برای این موضوع مکمل‌های آهن برای شما تجویز کند. همینطور برای گیاه خواران؛ چون آنها از گوشت که یکی از منابع اصلی آهن است استفاده نمی‌کنند. آنها آهن لازم برای بدنشان را از طریق میوه، سبزی، لوبیا، آجیل و از این سری مواد غذایی مغذی تامین می‌کنند و اگر مواد غذایی مناسب را در برنامه غذایی خود قرار دهند میزان کمبود آهنشان خیلی بیشتر از غیر گیاه خواران نخواهد بود. در هر حال باید چک کنید تا جز گروه‌های زیر نباشید تا آهن بتواند به بدن شما برسد و آن را جذب کند.

گروه اول – جذب آهن ضعیف:

یکی از دلایل این اتفاق ممکن است به دلیل عدم مصرف غذاهای غنی از آهن باشد یا مصرف غذاهایی که مانع جذب مواد معدنی می‌شوند. همچنین چون آهن از طریق روده جذب می‌شود جذب ناقص ممکن است به علت مسمومیت گوارشی مانند بیماری سلیاک درمان نشده یا کولیت باشد. افرادی که چاق هستند قادر به جذب آهن نیستند و و جذب می‌تواند برای کسانی که مقدار زیادی از آنتی اسیدها مانند رانیتیدین یا مهار کننده‌های پروتئین مانند امپرازول را مصرف می‌کنند مسدود شود.

گروه دوم – تمرین بیش از حد:

اگر شما تمرین زیاد و سخت مانند تمرینی برای دو ماراتن انجام می‌دهید، مقداری از آهنتان را از طریق ادرار و عرق از دست می‌دهید. همچنین دویدن زیاد می‌تواند باعث خونریزی شود به دلیل اینکه بدن به صورت مداوم در حال تکان خوردن است و بعد از خونریزی نیز میزان آهن بدن شما کاهش میابد.

گروه سوم – اهدای خون:

تحقیقاتی که در سازمان‌های اهدای خون صورت گرفته نشان داده که بعد از اهدای خون میزان آهن در بدن شما کاهش میابد. اهدای خون باعث کاهش موقت هموگلوبین خون می‌شود اما بدن شما هموگلوبین جدید تولید می‌کند تا جایگزین آنها شوند. بهترین کار بعد از اهدای خون این است که از غذاهایی که سرشار از آهن هستند استفاده کنید. اگر میزان آهن بدنتان از سطح نرمال کمتر است از اهدای خون صرف نظر کنید.


بیشتر بخوانید:

عفونت واژن

علت خارش واژن


حقیقت دوم: کم سو بودن چشم و احساس ضعف تنها عوامل کمبود آهن نیست.

حقیقت دوم: کم سو بودن چشم و احساس ضعف تنها عوامل کمبود آهن نیست. علائم کمبود آهن کمی مبهم است. افرادی که دچار کمبود آهن هستند مدام احساس خستگی می‌کنند و گاهی توانایی انجام بعضی از کارها را ندارند، آرام و قرار ندارند و نمی‌توانند یکجا بند شوند و گاهی نیز دچار سردرد و سرگیجه می‌شوند دمای بدنشان را نمی‌توانند حفظ کنند، دچار تنگی نفس و شکنندگی ناخن می‌شوند و ضربان قلب آنها سریع یا نامنظم است. اگر کمبود آهن کم باشد ممکن است هیچکدام از این عوامل به سراغتان نیایند. برای اینکه متوجه میزان سطح آهن در بدنتان شوید به پزشک مراجعه کنید.

حقیقت سوم: می‌توانید آهن مورد نیاز بدنتان را از طریق مواد غذایی تامین کنید.

حقیقت سوم: می‌توانید آهن مورد نیاز بدنتان را از طریق مواد غذایی تامین کنید. لازم نیست حتما مقدار زیادی اسفناج یا یک استیک گوشت بزرگ بخورید. اما لازم است بدانید دو نوع آهن وجود دارد؛ آهن نوع اول هم (به فرانسوی: Hème) است که از طریق غذای دریایی و گوشت به دست می‌آید و به راحتی جذب بدن می‌شود. نوع دوم آهن غیر هم است که از طریق سبزیجات و گیاهان به دست می‌آید ولی بدن به راحتی آن را جذب نمی‌کند و باید آن را با غذاهایی که دارای ویتامین سی هستند میل کنید که به جذب آن کمک کنند.

حقیقت چهارم: داشتن یک رژیم غذایی سالم لزوما دارای مقدار مناسب آهن نیست.

شما مقدار زیادی دانه‌ی مغذی می‌خورید و ایده‌های خوبی برا نوشیدنی‌هایتان دارید اما به هر حال عادت‌های غذایی سالم شما می‌تواند به طور تصادفی باعث کاهش مصرف آهن شما شود. مواد شیمیایی طبیعی به نام فیتیک در پوشش بیرونی آجیل، حبوبات و دانه‌ها و همچنین سویا یافت می‌شوند این فیتیک‌ها در جذب آهن دخالت دارند و مانع آن می‌شوند. یک بار دیگر تکرار می‌کنیم که از ویتامین سی برای کمک به جذب آنها استفاده کنید. مواد گیاهی به نام پلی فنولهای موجود در چای سیاه، چای‌های گیاهی و قهوه نیز در جذب آهن دخالت دارند آنها را حداقل نیم‌ساعت بعد از غذا بنوشید. برخی از مطالعات نشان دادند که مکمل کلسیم با غذا نیز می‌تواند جذب آهن را مسدود کند، بنابراین در صورت امکان از آن در هنگام خواب استفاده کنید.

حقیقت پنجم: خوردن مکمل در این مورد راهکار مناسبی نیست.

مگر اینکه فردی دچار فقر آهن باشد و دلیل آن مشخص شده باشد ولی افراد سالم معمولا نیازی به دریافت مکمل آهن ندارند. مکمل آهن ممکن از در بدن رسوب کند و باعث ایجاد بیماری شود. اگر مردم آهن بدنشان را از طریق غذا تامین کنند این اتفاق نخواهد افتاد. اگر می‌خواهید به قدر کافی آهن دریافت کنید از مواد غذایی که سرشار از آهن هستند به همراه غذاهایی که حاوی ویتامین سی می‌ باشند استفاده کنید.

۵ حقیقت مهم درباره کمبود آهن در سلامت بدن انسانهرآنچه باید درباره کمبود آهن بدانید

منبع

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای مختلف تبریز محفوظ است و با ذکر منبع میتوانید از محتویات سایت استفاده نمایید.