خانه » قالیشویی در تبریز » ماهیت قالی دستباف

ماهیت قالی دستباف

ماهیت قالی دستباف

ماهیت قالی دستباف

در ایران معروفیت قالی دستباف بیشتر از جنبه صنعتی بودن آن مطرح بوده است تا هنری در حالی که غربی ها آن رو نوع Art کی خواندند. عجیب است حتی در برگردان کتاب ها به فارسی که برخی از هنرشناسان غربی راجه به هنرهای اسلامی و هنر فرش نوشته اند.


ماهیت قالی دستباف

قالی دستباف مشمول تعریف هنر نمی شود

این گروه معتقدند که قالی دستباف ارتباطی به تولید هنری ندارد و نمی تواند داشته باشد. دکتر احمد سیفی مولف کتاب اقتصاد ایران در قرن نوزدهم راجع به فرش دست باف که مهمترین صادرات ایران در قرن 19 لوده است نوشته: قالی در ایران فرآورده ای مثل دیگر فرآوردها نبوده است بسیاری از ایرانیان نسبت به قالی در ایران احساسی توام با عشق و افتخار دارند یعنی در حالی که به هنر ایرانی عشق می ورزند از اینکه سرزمین شان در تولید قالی شویی های بسیار مرغوب و به راستی چشمگیر شهره آفاق است افتخار می کنند. وای به روزگار آن ایرانی بخت برگشته ای که با این جماعت اتفاق نظر نداشته باشد.

قالی دستباف با شرایطی می تواند مشمول تعریف هنر شود

این گروه معتقدند قالی دست باف چنانچه با خلاقیت و نوآوری توام گردد می تواند مشمول تعریف هنر گردد. مهندس پرویز تناولی پیکر تراش طراح نقاش و کارشناس هنرهای صناعی این نظر را در دنباله سخنرانی در موزه هنرهای معاصر ایران ارائه کرد. وی در پاسخ به پرسش سوال دانشجویی که آیا ماهیت قالی دستباف هنر است یا صنعت ؟ پس از اشاره به قالی های عشایری شهری روستایی بزرگترین خمیره شناخت هنری فرش را در نوآوری و خلاقیت آن ذکر کرد.

قالی دستباف در اساس یک هنر اعظم است

تمام نشانه های هنر قالی دست باف مشهود است و این پدیده در ذات و اساس مشمول تعریف هنر می شود. دکتر سیروس پرهام نویسنده محقق قالی و مولف کتاب دستباف های عشایر و روستایی فارس مه در سازمان میراث فرهنگی کشور سخن می گفت فرش دست باف را به ویژه روستایی و عشایری که به طور ذهنی بافی و بدون تقلید از نقشه تهیه شده یافته می شود هنر اعظم خواند.

گروهی که به فرش عنوان هنر نهم داده است

هنرشناس ایرانی استاد پرویز مرزبان نویسنده مولف و مترجم تاریخ هنر طی سخنرانی مبسوط خود در تاریخ 14 مرداد سال 1383 در موزه فرش ایران و همچنین مقاله های که برای نمایشگاه هنر مفهومی نوشته است به بازگویی  هنرهای شماره یک تا ده پرداخته است که هنر نهم را برای قالی بافی تثبیت می کند.

گروهی که قالی بافی را نوعی هنر فرعی می دانند

تیتوس بورکهارت معتقد است که هنر عبارت از ساخت و پرداخت اشیا بر وفق طبع آن ها است در مورد قالی دست باف می گوید اصلی که اقتضا دارد هنر با قوانین ملازم هر شی و موضوعی که هنر بدان می پردازد سازگاری داشته باشد.

گروهی که به مثل قالی را بهترین نمونه هنر می دانند

این افراد نمایندگان کنسولی کشورهای اروپایی هستند که در گزارش های خود به دولت های متبوع از قالی ایران یاد کرده اند و آن را ستوده اند این موضوع تقریبا شامل اکثریت افرادی که در طول قرن 19 و اوایل 20 به ایران آمده اند می شود.

قالیشویی در تبریز

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای مختلف تبریز محفوظ است و با ذکر منبع میتوانید از محتویات سایت استفاده نمایید.