خانه » دکتر متخصص تغذیه در تبریز » فواید و خواص سیب‌ زمینی در تغذیه

فواید و خواص سیب‌ زمینی در تغذیه

فواید و خواص سیب‌ زمینی در تغذیه

فواید و خواص سیب‌ زمینی در تغذیه

مهم ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است که معمولاً 9 تا 25 درصد آن را تشکیل می دهد، از این رو برای تامین انرژی ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تاثیر آفات قرار می گیرد و پرورش آن آسان تر است.


فواید و خواص سیب‌ زمینی در تغذیه

بسیاری از مردم سیب زمینی را چه به صورت پوره، پخته یا سرخ شده، غذایی راحت می دانند. شاید این نشات گرفته از نام علمی سیب زمینی به نامsolanum tubersum باشد. چون solanum برگرفته از کلمه لاتین به معنی “آرام بخش”است. نام سیب زمینی به ما می گوید که متعلق به خانواده solanaceae است که دیگر اعضای این خانواده، گوجه، بادمجان و فلفل دلمه است.

دکتر متخصص تغذیه در تبریز

تاریخچه سیب زمینی

منشاء سیب زمینی منطقه کوهستانی آندان در آمریکای جنوبی است. محققان حدس می زنند که حدود 4000 تا 7000 سال، سرخ پوستانی که در این منطقه زندگی می کردند آن را کشت می کردند. بر خلاف دیگر غذاها، سیب زمینی در ارتفاعات بلند نیز رشد می کند، بنابراین غذایی معروف برای مردمان سخت کوش بود. در قرن شانزدهم محققان اسپانیایی سیب زمینی را که در آمریکای جنوبی کشف کرده بودند به اروپا آوردند. چون سیب زمینی منبعی سرشار از ویتامین c است، برای پیشگیری از بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین c )در اسپانیا از آن به طور مداوم استفاده می شد. اسپانیا این محصول را به اروپا معرفی کرد، در حالیکه بعضی از مردم در ایتالیا و آلمان آن را مصرف می کردند ولی به صورت گسترده در اروپا مصرف نمی شد. در حقیقت این محصول در اروپا شهرت کمی داشت به اندازه ای که مردم تصور می کردند خوردن آن باعث بیماری جذام در انسان می شود. در ایرلند سیب زمینی ماده غذایی ارزان قیمت برای اقتصاد فقیر این کشور محسوب می شد. در سال 1845 و 1846 در ایرلند آفتی همه محصولات سیب زمینی را خراب کرد. این واقعه به نام قحطی سیب زمینی ایرلند شهرت یافت. حدود 4/3 میلیون نفر مردند و صدها هزار نفر برای یافتن این غذا به کشورهای دیگر مثل ایالت متحده مهاجرت کردند. امروزه این محصول یکی از معروفترین غذاها در سرتا سر جهان است و آمریکایی ها پول بیشتری نسبت به دیگر غذاها برای این محصول می پردازند. تولید کنندگان اصلی سیب زمینی در جهان فدرال روس، لهستان، چین و ایالت متحده هستند.

فواید سیب زمینی

سیب زمینی یک منبع غذایی عامه پسند است. متاسفانه اکثر مردم سیب زمینی را به صورت سرخ کرده در روغن فراوان یا چیپس سیب زمینی و حتی سیب زمینی پخته را همراه با چربیهایی مثل کره، خامه ترش، پنیر ذوب شده می خورند. این کار حتی سیب زمینی پخته را عاملی برای بروز حمله قلبی می سازد. ازافزودن چربی اضافه و سرخ کردن آن اجتناب کنید. سیب زمینی پخته یک غذای استثنایی مفید با کالری کم، فیبر غذایی بالاست که قدرت دفاعی چشمگیری در برابر بیماریهای ـ قلبی عروقی و سرطان دارد. سیب زمینی غنی از ویتامینC، B6، مس، پتاسیم، منگنز و فیبرغذایی است. سیب زمینی همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی متنوعی است که فعالیت آنتی اکسیدانتی دارند، که از بین این مواد مغذی می توان به کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و اسید سافئیک و همچنین غده پروتئینی منحصر به فردی چون پاتائین اشاره کرد که ضد رادیکالهای آزاد فعالیت می کنند.

مواد موجود در 100 گرم سیب زمینی

  • ویتامین C
  • 15.74 میلی گرم
  • ویتامین B6 0.42 میلی گرم
  • مس 0.37 میلی گرم
  • پتاسیم 509.96 میلی گرم
  • منگنز 0.28 میلی گرم
  • تریپتوفان 0.04 گرم
  • فیبر 2.93 گرم

کاهش دهنده فشار خون

دانشمندان انگلستان ، ترکیبات کاهش دهنده فشار خون به نام کوکوامینس را در سیب زمینی شناسایی کرده اند. قبلاً فقط در lycium chinense، یک گیاه کمیاب که از پوست آن برای تهیه دم کرده ای در داروهای عطاری چینی یافت شده بود، ولی در نوع جدیدی از تحقیقات به نام متابولومیک، کوکوامینس در سیب زمینی هم یافت شد. تا آن زمان دانشمندان در زمان تجزیه و تحلیل ساختار یک گیاه باید می دانستند که به دنبال چه هستند و معمولاً در جستجوی ترکیبات مشخصی بودند. اما اکنون تکنیکهای متابولومیک، محققان را قادر به یافتن مواد غیر منتظره با تجزیه و تحلیل 100و یا حتی 1000 مولکول کوچک تولید شده از یک ارگانیسم می سازد. به جز سیب زمینی محققان روی گوجه فرنگی نیز تحقیق انجام داده اند چون این محصول هم جزء خانواده solanceae-aslycium است.

ویتامین B6 سلولهای مغز را می سازد

ویتامین B6 موجود در یک فنجان سیب زمینی پخته 21 درصد ارزش غذایی روزانه بدن را فراهم می سازد. ویتامین B6 در بیش از 100 نوع واکنش آنزیمی وجود دارد. آنزیمها پروتئینهایی هستند که به واکنشهای شیمیایی کمک می کنند، بنابراین ویتامین B6 در همه جای بدن فعال هستند. بسیاری از گروههای سازنده پروتئین، آمینواسیدها برای تولیدات خود به B6 نیاز دارند مانند اسیدهای ناکلیک استفاده شده در ایجادDNA بدن. چون اسیدهای ناکلیک و آمینو بخشهای مهم درتشکیل سلول جدید هستند، ویتامین B6 برای تشکیل سلولهای جدید در بدن لازم و ضروری است. تولید (Heme مرکز پروتئین گلبولهای قرمز خون) و فسفولیپیدها(ترکیبات غشای سلولی که ارتباط بین سلولها را فراهم می سازد)به وجود ویتامین B6 بستگی دارد.

ویتامین B6 سلول مغزی و فعالیت سیستم عصبی

ویتامین B6 نقشهای بسیاری در سیستم عصبی دارند، که بسیاری از آنها فعالیتهای عصبی را شامل می شوند. B6 برای تولید aminesآمینها ضروری است، که یک نوع پیام رسانی مولکولی یا فرستنده عصبی است که سیستم عصبی برای انتقال پیامها از یک عصب به عصب بعدی به آن نیاز دارد. برای تولید سروتونین که کمبود آن باعث افسردگی می شود، ملاتونین، هورمونی که برای خواب شبانه به آن نیاز داریم، آدرنالین و نوراپی نفرین، هورمونهایی که به ما کمک می کند تا به استرس واکنش نشان دهیم و GABA برای عملکرد طبیعی مغز به ویتامین B6 نیاز داریم.

ویتامین B6 محافظ در برابر بیماریهای قلبی عروقی

ویتامین B6 نقشی اساسی درمتیلاسیون دارد، یک فرایند شیمیایی که در آن گروههای متیلیک از یک مولکول به مولکول دیگر منتقل می شوند. بسیاری از مراحل شیمیایی مهم دربدن به وسیله متیلاسیون انجام می شوند. مثلاً ژنها در این روش می توانند فعال یا غیر فعال شوند. متیلاسیون برای سلامت قلب و عروق نیزمهم است. متیلاسیون یک مولکول خطرناک پتانسیل به نام هوموسیستین را به ترکیبی بی خطر تبدیل می کند. هوموسیستین مستقیماً می تواند به دیواره رگهای خونی آسیب برساند و پیشروی تصلب شرائین را افزایش دهد. مقدار زیاد هوموسیستین خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین B6 میزان هوموسیستین را پائین نگه می دارد. یک سیب زمینی 11 درصد فیبر روزانه بدن را مهیا می کند اما به یاد داشته باشید که فیبر سیب زمینی در پوست آن است. اگر می خواهید کلسترول پائین داشته باشید، از قولون سرطان به دور باشید، بدانید که خوردن پوست سیب زمینی بهتر از خوردن خود سیب زمینی است.

دکتر متخصص قلب در تبریز

ویتامین B6 _ انجام فعالیتهای پر قدرت

ویتامین B6 برای اختلال درگلیکوژن ضروری است، حالتی که قند درسلولهای ماهیچه ای و یا کبد ذخیره شده است، بنابراین این ویتامین نقش کلیدی در فعالیتهای ورزشی پر قدرت و استقامتی دارد.

چگونه انتخاب و ذخیره کنیم

اغلب سیب زمینی در بسته های پلاستیکی عرضه می شود ولی بهتر است آنها را به صورت فله خریداری کنید. با این کار نه تنها می توانید سیب زمینی بدون عیب انتخاب کنید بلکه کیسه های پلاستیکی بعد از مدت کوتاهی مرطوب می شوند و باعث ایجاد عیب روی سیب زمینی می شود. مناسب ترین روش برای ذخیره سیب زمینی، ذخیره آنه در جای خنک، تاریک، و خشک بین 45 تا 50 درجه فارنهایت(10-7 درجه سانتیگراد) است و در دمای بیشتر حتی دمای اتاق باعث ایجاد ضایعات روی آنها می شود. سیب زمینی را در معرض نور آفتاب قرار ندهید چون باعث ایجاد آلکالوئید سمی solanine در آنها می شود. سیب زمینی را در فریزر ذخیره نکنید چون نشاسته آن به قند تبدیل می شود و مزه ناخوشایندی به سیب زمینی می دهد. همچنین آنها را در کنار پیاز قرار ندهید چون گازهای ساطع شده از آنها باعث فساد یکدیگر می شود. سیب زمینی را در کیسه های کاغذی ذخیره کنید. سیب زمینی رسیده را می توان تا 2 ماه ذخیره کرد. آنها را مرتب بررسی کنید و ضایعات روی آنها را از بین ببرید، قبل از اینکه روی کیفیت آن تاثیر بگذارد. سیب زمینی تازه خیلی سریع فاسد می شود و بیشتر از یک هفته نمی توان آنها را ذخیره کرد. سیب زمینی پخته در فریزر تا چند روز تازه می ماند. سیب زمینی کاملاً یخ نمی زند.

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای مختلف تبریز محفوظ است و با ذکر منبع میتوانید از محتویات سایت استفاده نمایید.