خانه » تدریس خصوصی در تبریز » دلیل علل کند نویسی دانش آموزان تا درمان و اصلاح

دلیل علل کند نویسی دانش آموزان تا درمان و اصلاح

دلیل علل کند نویسی دانش آموزان تا درمان و اصلاح

دلیل علل کند نویسی دانش آموزان تا درمان و اصلاح

در دوران مدرسه مخصوصا ابتدایی بعضی کودکان هستند که همیشه کندتر از دیگر دانش آموزان مینویسند و این مسئله باعث میشود تا کودک هم اعتماد به نفس خود را از دست بدهد هم درسش ضعیف شود…


دلیل علل کند نویسی دانش آموزان تا درمان و اصلاح

دلیل اصلی کند نویسی دانش آموزان، آموزش غلط یا عدم نظارت در قلم به دست گرفتن توسط معلم و والدین میباشد. البته کند نویسی دیگر دلایل متعددی هم دارد که در ادامه از بخش تدریس خصوصی در تبریز سایت مختلف تبریز به بررسی آن ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

دلایل کند نویسی دانش آموزان

ضعف عضلات انگشت

بد گرفتن مداد

کوتاه بودن مداد

بد نشستن و ارتفاع صندلی

بد گذاشتن کاغذ روی میز

چپ دستی

گذاشتن سر روی میز و نزدیک دفتر و کتاب موقع نوشتن

برتری چپ چشمی وبرتری راستی

نارسایی بینایی و ضعف بینایی چشم

سرعت عمل پایین در انجام کارهای ظریف وشخصی خودش است.مثل لباس پوشیدن و دگمه بستن و…

زیاد بودن مطالب درسی

نداشتن فرصت برای یادگیری وتمرین و رقابت با دوستان

انجام دادن تکالیف توسط والدین

توقع زیادی و جاه طلبی کودک و والدین

فقدان انگیزه به یادگیری

سرکوفت زدن به دست خط و عدم دادن پاداش به میزان تلاش کودک

شروع زودتر از موعد مقرر آموزش نوشتن است مثل پیش دبستانی یا خط نستعلیق و شکسته نستعلیق قبل از ۹سالگی.

آموزش غلط یا عدم کنترل ونظارت صحیح قلم و مداد به دست گرفتن در کلاس توسط معلم در منزل توسط والدین

چنگ زدن و شانه کردن مو با دست توسط کودک.

دلیلش خود کتاب درسی برای بخصوص کلاس اول است که دونوع خط نسخ و نستعلیق وشکسته نستعلیق را معرفی کرد و موحب سردر گمی دانش آموزان شده.

راهبردهای پیشنهادی برای درمان کندنویسی با منشاء ضعف عضلات


همچنین ببینید: مرکز مشاوره در تبریز


اشکال در عضلات ضعیف انگشتان است که زود خسته می شود و کم رنگ می نویسد.

در ضمن تناقض در دو نوع خط نیز مشاهده می شود.بهتر است به خط نسخ بنویسد نه شکسته نستعلیق (نه زیبا نویسی).ابتدا درست نویسی را یاد بگیرد بعد زیبا نویسی.

خط دفتر را رنگی کنید.یک خط در میان بنویسد.مثلا یک خط سبز زمینه باشد.یک خط زمینه نارنجی.

غلت دادن گوی در داخل نمک و ماسه با انگشتی مداد به دست می گیرد.

بازی طناب کشی با بدو انگشت بصورت قلاب بین دو نفر یا بلند کردن وزنه با کش مفید است.

دلیل علل کند نویسی دانش آموزان تا درمان و اصلاح

دلیل علل کند نویسی دانش آموزان تا درمان و اصلاح

از دفتر شطرنجی نیز می توانید استفاده کنید.برای نوشتن نسخ کلمات

تایپ با کیبورد را نیز در منزل با خط نسخ شروع کند.

انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که می نویسد و سپس باز کردن انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد.

ورزش انگشتان را شروع کند مثل حرکت انگشتان بر روی پلکان رفتن.بالا و پایین رفتن.

خمیر بازی چنگ زدن به آن ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره.

جستجوی اشیاء ریز مثل تیله، نخود، تراش، هسته خرما و… در داخل کیسه پراز ماسه و نمک یا چوب اره شده با انگشتان دستی که مداد به دست می گیرد.

در نوشتن از روی الگو مثل نقطه چین کلمات حتما تایم و زمان را بگیرند و طبق زمان بنویسد سپس زمان را کم و کمتر کنید.

روش های درمان کند نویسی دانش آموزان

هرگونه ترس و اضطراب را از دانش آموز خود دور کنیم.

هرگز ترغیب و تشویق دانش آموز خود را به خوش نویسی از یاد نبرید.

دانش آموز در منزل با کمک خانواده مطالبی که در نوشتن مشکل دارد را مطالعه کند و برای کلمات مهم هم خانواده پیدا کند مثلا برای کلمه ی حمید کلمات محمد ،احمد ، حامد را می توان بنویسید زیرا این کلمات سه حرف مشترک دارند.

تکالیف مدرسه باید برای دانش آموز شیرین و جذاب باشد.

از مدادها و خودکارهای خیلی بلند و خیلی کوتاه به هیچ وجه استفاده نگردد.

از میز تحریر مناسب استفاده شود.

به تجربه ثابت شده است که انجام بازی های محلی که با حرکات سریع و زیاد همراه است در تند نویسی دانش آموزان بسیار موثر است.

برای تکالیف منزل سعی شود از حروفی که دانش آموز در نوشتن آن مشکل دارد استفاده شود . بدین شکل مثلا کلماتی را از درس پیدا کرده که حروف هم صدا مانند ( ذ ز ض ظ ) داشته و یا کلماتی که به صورتی که خوانده می شوند ولی نوشته نمی شوند مانند خواب

از کاغذ و برگ های سفید و مرغوب استفاده شود. (کاغذ نباید کاهی ، روغنی یا موج دار باشد)

به منظور تقویت عمل انبساط و انقباض ماهیچه های انگشتان ، دانه های کوچک (مثلا دانه های تسبیح ) را روی زمین ریخته و از او بخواهیم آن ها را با سر انگشت های شصت و اشاره و میانه جمع کند.

هوا نویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف ) : این روش کمک قابل توجهی در تند نویسی به دانش آموزان می کند ، چرا که این عمل به تسریع حرکات عضلات دست ، بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست تاثیر بسیاری دارد.

سینه خیز رفتن : روزی چند دقیقه ( کمتر از ده دقیقه ) دانش آموز سینه خیز برود . این عمل در هماهنگی اعضای بدن بسیار موثر است

هر روز قبل از نوشتن تکالیف چند دقیقه انگشتان را باز و بسته کند.

معمولا دانش آموزانی که این مشکل را دارند قلم را با فشار زیاد در دست می گیرند تا حدی که دست آنها عرق می کند و دانش آموزانی که قلم را با فشار زیاد در دست می گیرند دچار ترس ،استرس و دلهره می باشند . بهتر است معلمان و اولیا میزان فشار به قلم را کنترل کرده و بیشتر در مورد مسائل روحی و روانی با دانش آموز کار کرده و ترس و استرس را از او دور کنند .

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای مختلف تبریز محفوظ است و با ذکر منبع میتوانید از محتویات سایت استفاده نمایید.