خانه » دکتر متخصص تغذیه در تبریز » خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

ویتامین E یک آنتی‌ اکسیدان است که به بازسازی سلول‌ های آسیب دیده کمک می‌ کند. این ماده‌ی مغذی ضروری به صورت طبیعی در بعضی از غذاها وجود دارد و همچنین می‌ توان آن را از طریق مصرف مکمل‌ ها تامین کرد و بعضا در غذاهای فرآوری شده نیز یافت می‌ شود.


خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

در این بخش دکتر متخصص تغذیه در تبریز از سایت مختلف تبریز با ما همراهی کنید تا اطلاعت کاملی از ویتامین ای داشته باشید، ویتامین E جز ویتامین‌ های محلول در چربی است یعنی بدن شما ویتامین E وارد شده به بدنتان را ذخیره می‌کند و در زمان نیاز از آن استفاده می‌کند. ویتامین E در بدن 8 ترکیب مختلف ایجاد می‌کند که فعال‌ترین آنها در بدن انسان آلفاتکوفرول است. شما حتما یک ماشین و یا دوچرخه زنگ زده را دیده‌اید. زمانی که سلول ها در معرض مولکول‌هایی با نام رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرند فرآیند مشابهی از اکسیداسیون و پیری شتاب دهنده در بدن شما رخ می‌دهد رادیکال‌های آزاد موجب تضعیف سلول‌های سالم می‌شوند و همچنین این مولکول‌ها ممکن است باعث بیماری‌های قلبی و سرطان شوند. رادیکال‌های آزاد نتیجه‌ عملکرد طبیعی بدن است آنها به سلول‌های شما آسیب می‌زنند و طول عمر آنها را کم می‌کند. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به کم شدن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های شما آسیب کمتری ببینند و دچاری پیری زودرس نشوند.

حققان استفاده از ویتامین E را به عنوان درمان برای انواع بیماری های دژنراتیو مانند سفت شدن سرخرگ‌ها، فشار خون بالا، بیماری‌ های قلبی و سرطان را مورد بررسی قرار داده‌اند و این تحقیقات نشان داد که ویتامین E می‌تواند درصد ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد. بعضی‌ها برای بالا بردن «ویتامین ای» بدنشان مجبور به استفاده از نوع شیمیایی آن هستند اما این یک مسئله‌ی نادر است و با خورد و خوراک قابل درمان است. ویتامین E به افرادی که در معرض خطرهای زیست محیطی و آلودگی هستند نیز کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد توسط سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و اشعه ماورا بنفش خورشید آزاد می‌شوند. ویتامین E به بهبود سلو های آسیب دیده کمک می‌کند.

مواد غذایی که دارای ویتامین E هستند

اسفناج پخته شده

آجیل ( بادام )

دانه آفتابگردان ( بوداده )

آووکادو

سخت پوستان ( میگو )

ماهی قزل آلای رنگین کمان

روغن های گیاهی ( روغن زیتون )

بروکلی ( پخته شده )

اسکواش و کدو تنبل ( پخته شده اسکواش کدو گردوی )

برگ شلغم

گوجه فرنگی

برگ خردل

کره بادام زمینی

فلفل دلمه

خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

یکی از راه‌ های ساده برای افزایش مقدار ویتامین E در بدن استفاده از روغن زیتون در دستورهای غذاییتان به جای روغن مایع است. تخمه آفتابگردان دارای حدود 20 میلی‌گرم ویتامین E است که حتی بیشتر از مقداری است که برای مصرف روزانه توصیه شده. سالاد اسفناج و کلم درست کنید و درون آن مقداری فندوق و گردو بریزید تا مقدار ویتامین E موجود در آن افزایش پیدا کند و دارای مواد مغذی بیشتری شود. با خلاقیت خودتان می‌توانید غذاهایی تهیه کنید که دارای مقدار قابل توجهی از این ویتامین باشد و نیاز روزانه شما را تامین کند.

نحوه مصرف ویتامین E برای درمان مشکلات پوستی

ویتامین E دارای ویژگی ضد التهابی است که به پیشگیری از قرمزی، پف، و دیگر موارد التهاب عمومی در پوست ما کمک می کند. از سوی دیگر، ویژگی آنتی اکسیدانی این ویتامین به پیشگیری از نشانه های پیری و چین و چروک ها کمک می کند و همچنین در خلاص شدن از شر جای زخم ها نقش دارد.

مصرف ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن برای فعالیت و تولید گلبول های سفید (سربازهای دفاعی بدن) نیازمند مقدار زیادی ویتامین E می باشد، تحقیقات نشان میدهد، افرادی که دارای سطح پایینی از ویتامین ای می باشند، بیشتر دچار بیماری های ویروسی و عفونتی از قبیل سرماخوردگی می شوند و مصرف مکمل های ویتامین ای سبب تقویت سیستم ایمنی افراد و در نتیجه ابتلای کمتر به سرما خوردگی و سایر بیمارهای ویروسی می شود.

مصرف ویتامین E برای رقیق شدن خون

ویتامین ای باعث رقیق شدن خون شده و از قدرت چسبندگی پلاکت ها می کاهد و با این مکانیزم باعث کاهش خطر لخته شدن خون و بروز سکته قلبی و مغزی می گردد. البته ویتامین E را نباید همزمان با داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین، پلاویکس، ژلوفن و غیره استفاده نمود.

مصرف ویتامین E برای سلامت قلب

از آنجا که ویتامین ای ماده ای محلول در چربی است، اثر آنتی اکسیدان آن بروی چربی ها بیشتر است و از اکسید شدن کلسترول بد (LDL) و تبدیل آن به ماده ای بسیار چسبنده و خطرناک جلوگیری می کند. ویتامین E از کلسترول خوب (HDL) و چربی های امگا ۳ محافظت می کند و در نهایت با این مکانیزم باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شود.

خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

خواص فواید منابع تغذیه و عوارض کمبود ویتامین E در بدن

مصرف ویتامین E برای کاهش درد و عوارض قاعدگی

مصرف 400 واحد ویتامین E دو روز قبل از آغاز قاعدگی و تا 3 روز بعد از آغاز آن از عوارض و دردهای قاعدگی می کاهد.

مصرف ویتامین E برای درمان آرتریت روماتوئید

مصرف ویتامین ای در کنار داروهای پزشکی(درمان پزشکی استاندارد) که برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید استفاده می شوند اثر بهتری بر درمان و کاهش التهاب دارد تا صرفا مصرف داورهای پزشکی به تنهایی.

مصرف ویتامین E برای سلامت چشم ها

مصرف روزانه ویتامین E، عنصر روی و سلنیوم همراه با سایر آنتی اکسیدان ها از قبیل بتاکاروتن و ویتامین ث در افراد بالای 50 سال بطور قابل توجهی از شانس ابتلا به بیماری های سیستم بینایی از قبیل آب مروارید و بیماری ای ام دی (AMD) می کاهد.

مصرف ویتامین E برای درمان کبد چرب

ویتامین کمک به درمان و پیشگیری از برخی از بیماری کبدی از قبیل کبد چرب می کند.

نقش ویتامین E در ورزش

ویتامین E چون خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بعد از تمرینات شدید ورزشی باعث بازسازی سریع سلول های تخریب شده از ورزش می شود و باعث از بین رفتن سریع درد عضلانی می شود. مکمل دهی ویتامین E در ورزشکاران حرفه ای، یعنی افرادی که بطور دائم و پیوسته ورزش می کنند، توصیه می شود، نه افرادی که بطور دلخواه ورزش می کنند.

نحوه مصرف ویتامین E برای درمان موهای خشک

ویتامین E می تواند برای موهای خشک و آسیب دیده مفید باشد. برای تهیه یک ماسک درمانی جهت استعمال خارجی می توانید چند عدد کپسول ویتامین ای را با سوزن بشکافید و آنها را به موی خود بمالید و انتهای موهایتان را نیز به آن آغشته نمایید و آن را برای ۱ ساعت و یا بیشتر روی سرتان نگه دارید و سپس موهایتان را بشویید.) البته راهکار اساسی برای برطرف کردن مشکل آن است که دریافت ویتامین ای را از طریق رژیم غذایی افزایش دهید.

مصرف ویتامین E رشد موها را بهبود می بخشد

از آنجا که ویتامین E می تواند سبب بهبود رشد و توسعه مویرگ ها و عروق خونی گردد، می تواند به رشد موها کمک نماید و در بسیاری از افراد سبب افزایش جریان خون به ریشه موهای سر می گردد و رشد موها را در بسیاری از افراد تسریع می نماید. مصرف مقادیر بیشتر ویتامین E در رژیم غذایی می تواند از موخوره و چند شاخه شدن انتهای موها پیشگیری نماید و به بهبود تخریب موها به علت استفاده بیش از حد از سشوآر و… کمک می نماید.

میزان مصرف روزانه ویتامین E چه قدر است؟

مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم است. بانوان باردار نیز به میزانی مشابه نیاز دارند، اما برای مادران شیرده برابر با 19 میلی گرم است. بیشتر مردم به راحتی میزان لازم از ویتامین E را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت می کنند و از این رو، کمبود آن نادر است.

منبع: کتاب کاله / دکتر سلام


بیشتر بخوانید و بیشتر بدانید

موز

ویتامین D

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای مختلف تبریز محفوظ است و با ذکر منبع میتوانید از محتویات سایت استفاده نمایید.