خانه » وکیل در تبریز » آموزش نحوه ثبت شکایت و مراحل رسیدگی در شورای حل اختلاف

آموزش نحوه ثبت شکایت و مراحل رسیدگی در شورای حل اختلاف

آموزش نحوه ثبت شکایت و مراحل رسیدگی در شورای حل اختلاف

آموزش نحوه ثبت شکایت و مراحل رسیدگی در شورای حل اختلاف

با توجه به تشکیل حجم وسیع پرونده ها در محاکم قضایی و عدم وجود اسباب و لوازم جهت رسیدگی به پرونده ها که مهمترین آن تأمین نیروی انسانی اعم از قاضی و کادر دفتری توسط قوه قضائیه می باشد، در ادامه مطلب با مختلف تبریز همراه باشید


آموزش نحوه ثبت شکایت و مراحل رسیدگی در شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف در سیستم قضایی جمهوری اسلامی به شکل فعلی شکل گرفته و این سیستم پس از فراز و نشیب های بسیار ؛ با تصویب قانون شوراهای حل اختلاف شکل سیستماتیک و قانونی به خود گرفت شکل گیری شورای حل اختلاف در ابتدا با این هدف صورت گرفت که جهت کاهش حجم پرونده ها در دادگاه ها جهت صلح و سازش در قسمتی از پرونده ها دخالت کند. شروع رسیدگی در شوراهای حل اختلاف : هر چند شروع رسیدگی در شورای حل اختلاف می تواند به صورت شفاهی یا درخواست باشد امّا در حال حاضر این اصل در شورای حل اختلاف رعایت نشده و درخواست رسیدگی می بایستی از طریق دادخواست صورت گیرد .شروع رسیدگی در مرجع مذکور آسان تر از دادگاه ها می باشد و برخی تشریفات که برای رسیدگی در دادگاه ها در نظر گرفته شده است در این مرجع وجود ندارد. با بازنگری در قانون شوراهای حل اختلاف ، صلاحیت ها ، چه از نظر مالی و چه از نظر نوع خواسته تغییر و از نظر صلاحیت مالی پرونده هایی که خواسته آن تا مبلغ 200،000،000 ريال باشد رسیدگی به آن در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار گرفت.

ولیکن علی رغم تعیین صلاحیت شورای حل اختلاف در رسیدگی به خواسته ها ، مقرر گردید که چنانچه طرفین یک دعوا با یکدیگر توافق کنند که اختلاف آن ها اعم از مدنی – حقوقی –جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم قابل گذشت در شورای حل اختلاف مطرح و رسیدگی شود شورای حل اختلاف پس از رسیدگی اقدام به صدور گزارش اصلاحی خواهد کرد. اما در سایر موارد که طبق قانون در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد شورای حل اختلاف پس از رسیدگی اقدام به صدور رأی خواهد کرد اما چنانچه شورای حل اختلاف در دعوایی اقدام به صدور گزارش اصلاحی نماید این گزارش اصلاحی قابل اعتراض نبوده و قطعی محسوب می شود ولیکن چنانچه شورای حل اختلاف در چارچوب صلاحیت قانونی خود اقدام به صدور رأی نماید رأی صادره قطعی نبوده و چنانچه رأی حضوری باشد ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی خواهد بود و چنانچه رأی غیابی باشد خوانده ظرف 20 روز مهلت واخواهی داشته و پس از انقضای 20 روز، ظرف 20روز می تواند از رأی صادره تجدیدنظر خواهی کند.

نحوه ثبت و مراحل رسیدگی به پرونده ها در شورای حل اختلاف

با توجه به حجم زیاد پرونده ها در مراجع قضایی و جهت رسیدگی سریع به دعاوی و اختلافات، قانونگذار در دستگاه قضایی جهت حل این معضل تنها راه حل را ایجاد تشکیلات شورای حل اختلاف در نظر گرفته و این مراجع برای حل اختلاف و ایجاد صلح و سازش میان اشخاص بوجود آمد و خیلی سریع صاحب قانون گردید. شروع رسیدگی در دادگاه ها در شوراهای حل اختلاف حذف گردیده است. رسیدگی در شورا با درخواست کتبی یا شفاهی به عمل می آید البته در حال حاضر درخواست شفاهی یا کتبی در شورای حل اختلاف پذیرفته نمی شود و اکثر پرونده ها با تقدیم دادخواست به عمل می آید و دلیل آن هم این است که طبق قانون، در درخواست رسیدگی در شورای حل اختلاف می بایستی از نظر شکلی مواردی رعایت گردد از جمله ذکر نام ونام خانوادگی طرفین، نام وکیل ،خواسته و ذکر ضمائم پیوست دادخواست و تمامی موارد فوق در فرم دادخواست آورده شده و استفاده از فرم دادخواست آورده شده و استفاده از فرم دادخواست موجب تسریع در روند رسیدگی خواهد شد.

نحوه ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف

  1. ثبت دادخواست توسط معاونت ارجاع
  2. نقش تمبر و پرداخت هزینه دادرسی
  3. ورود به شعبه
  4. دعوت از اصحاب دعوی و صدور حکم

همچنین ببینید و بخوایند بیشتر بدانید

آموزش نحوه صحیح نوشتن و پر کردن سفته برای ضمانت نامه

آموزش روش تحویل سفته به عنوان ضمانت و حسن انجام کار به کارفرما

جهت ورود به بخش وکیل در تبریز کلیک کنید

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای مختلف تبریز محفوظ است و با ذکر منبع میتوانید از محتویات سایت استفاده نمایید.